dane adresowe + BIP

  • Przedszkole nr.9, ul. Pogodna 5, 20-321 Lublin;
  • tel.: 81 744 16 67;
  • e-mail: poczta@p9.lublin.eu;
  • Czynne: 6.00 - 17.00

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Każdy rodzic widząc swoje nowo narodzone dziecko jest szczęśliwy i pełen nadziei na przyszłość. Widzi zdrowe fizycznie dziecko i cały niepokój ucieka. Rodzic ma plany i oczekiwania związane z nowym istnieniem. Patrzy jak jego najdroższy skarb się rozwija. Często skupia się na tym czy podnosi główkę, czy siada i raczkuje i w końcu czy już chodzi – może wszystko jest w czasie książkowym a może troszkę później. Lubi się kąpać, masować i przebierać lub niekoniecznie. Często przychodzi na myśl, że po prostu tak nasze szczęście ma. I o ile inne fizyczne zmiany u dzieci z wyzwaniami rozwojowymi są widoczne tak to zaburzenie neurorozwojowe trudno dostrzec w pierwszych latach życia dziecka. To właśnie rodzina przekształca swoje życie, żeby towarzyszyć człowiekowi przez całe życie.

Każdy rodzic widząc swoje nowo narodzone dziecko jest szczęśliwy i pełen nadziei na przyszłość. Widzi zdrowe fizycznie dziecko i cały niepokój ucieka. Rodzic ma plany i oczekiwania związane z nowym istnieniem. Patrzy jak jego najdroższy skarb się rozwija. Często skupia się na tym czy podnosi główkę, czy siada i raczkuje i w końcu czy już chodzi – może wszystko jest w czasie książkowym a może troszkę później. Lubi się kąpać, masować i przebierać lub niekoniecznie. Często przychodzi na myśl, że po prostu tak nasze szczęście ma. I o ile inne fizyczne zmiany u dzieci z wyzwaniami rozwojowymi są widoczne tak to zaburzenie neurorozwojowe trudno dostrzec w pierwszych latach życia dziecka. To właśnie rodzina przekształca swoje życie, żeby towarzyszyć człowiekowi przez całe życie.

Na autyzm się nie choruje, jego się ma.

Jeśli chodzi o rozwój mowy dziecka ok. 24 miesiąca życia często można usłyszeć:

  • "że jeszcze ma czas, tata mówił później",
  • "jest zajęty, wiec nie reaguje, na to, co się mówi",
  • "my go rozumiemy", -
  • "mówi Jasio chce jeść, pić".

Opisując zachowania dziecka:

  • "jaki ma specjalistyczny język" ,
  • "woli rozmawiać z dorosłymi",
  • "nie lubi intensywnych dźwięków, światła, metek",
  • "rozumie co mówię i robi część polecenia",
  • "nie jest smakoszem lubi jeść bułkę i parówki, pić wodę",
  • "jasno rozumie język – konkretne polecenia".
  • "jest spokojnym dzieckiem i długo leży sobie sam",
  • "zostaje ze wszystkimi",
  • "zawsze musi iść do tego sklepu i kupić paluszki",
  • "bierze mnie za rękę i prowadzi do rzeczy, którą chce",
  • "lubi sobie tak biegać i machać rękami",
  • "interesuje się przede wszystkim dinozaurami, wszystko o nich wie",

Wskazówką do konsultacji ze specjalistą są zauważone opóźnienia wymienionych poniżej umiejętności lub utracenie tych, które wcześniej dziecko nabyło. Są to m.in.:

  • 6 miesiąc – dziecko nie uśmiecha się do ciebie, nie wykazuje innej radosnej ekspresji;
  • 9 miesiąc – dziecko nie odwzajemnia uśmiechów, ekspresji twarzy, nie odpowiada na wydawane przez ciebie dźwięki;
  • 12 miesiąc – brak gaworzenia, brak reakcji na imię;
  • 14 miesiąc – brak gestu wskazywania palcem, brak gestów używanych do komunikacji tj. papa;
  • 16 miesiąc – brak słów lub używanie tylko kilku słów;
  • 18 miesiąc – brak zabawy na niby (np. karmienie lalki);
  • 24 miesiące – dziecko nie używa w sposób sensowny zdań złożonych z 2 słów (zdania powinny być wypowiadane spontanicznie, nie tylko powtarzane);
  • 24-36 miesiąc – unikanie kontaktu wzrokowego, stałe preferowanie samotnej zabawy, opóźnienie rozwoju mowy, protestowanie na zmiany w codziennej rutynie albo w otoczeniu, powtarzalne zachowania, wąskie i intensywne zainteresowania, nietypowe lub intensywne reakcje na dźwięki, zapachy, faktury, światło lub inne bodźce.

Według klasyfikacji DSM V Zespół Aspergera zalicza się do Spektrum Zaburzeń Autystycznych (ASD) obok autyzmu i bliżej niezdiagnozowanych zaburzeń ze spektrum autyzmu. Oznacza to istnienie dużej różnorodności funkcjonowania osób z autyzmem. Każda osoba w spektrum autyzmu ma nieco inne nasilenie i nieco inny profil objawów.

Kilka wypowiedzi osób z ASD:

"…komunikacja była dla mnie jak jednokierunkowa ulica. Rozumiałam, co mówiono do mnie, ale nie mogłam odpowiedzieć. Krzyk i machanie rękami było dla mnie jedyną formą komunikacji." T. Grandin.

"…Autyzm jest czymś, czego nie mogę widzieć. Nie pozwala mi znaleźć i użyć moich własnych słów wtedy, gdy tego chcę. Albo powoduje, że używam wszystkich tych słów i głupich rzeczy, których nie chcę mówić." D.Williams.

"Chciałam mówić. W głowie miałam gotowe przemowy. Wiedziałam nawet, jakiej reakcji oczekiwać, ale nie udało się. Często wymyślałam rozmowę tak, jak mogłaby przebiegać. Moja matka straciła orientację, nie wiedziała, co jest prawdą. Z nią potrafiłem rozmawiać, z innymi nie. Zawodził mnie język." D. Zollerstr.

Rodzicu, jeśli czujesz niepokój związany z zachowaniami Twojego dziecka lub masz pytania:

  • poszukaj informacji w najbliższej poradni diagnostycznej, u pediatry,u psychologa, u psychiatry;
  • odwiedź fachowe strony internetowe: www.badabada.pl, niegrzecznedzieci.org.pl, polskiautyzm.pl;
  • możesz szukać wsparcia w stowarzyszeniach i fundacjach: facebook – PomocAutyzm, Synapsis, Spectrum of Skills, ASDreamer, Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział Lublin
    Pytaj i szukaj pomocy!

Materiał opracowany w oparciu o strony internetowe,publikacje naukowe.
Magdalena Bartnik-Kowalska, Małgorzata Bartnik, Małgorzata Gustaw

Comments are closed.