Przedszkole nr.9 © 2013

 

gr.3 Misie

gr.4 Misie

ul. Pogodna 5,

20-321 Lublin

 

tel.: 81 744 16 67

e-mail: poczta@p9.lublin.eu

 

Gimnastyka dla najmłodszych

Gimnastykę aparatu mowy rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje tak ,żeby dziecko nawet  nie zorientowało się, że ćwiczy, na przykład:

 

 Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek. To ćwiczenie mniej

eleganckie, ale za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka.

  Po śniadaniu lub innym posiłku posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem

czekoladowym, mlekiem w proszku lub inną oblepiającą, ale smaczną substancją.

Poprośmy je, aby zlizało je dokładnie, jak miś czy kotek.

  Kiedy dziecko ziewa z otwartą buzią, nie gańmy go, ale poprośmy, aby ziewneło

jeszcze kilka razy zasłaniając usta.

  Jeśli dziecko dostanie lizaka zaproponuj mu, aby lizało go w odpowiedni sposób

unosząc czubek języka  ku górze.

  Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów,

przywitanie się z każdym zębem z osobna, w taki sposób, aby czubek języka dotknął

każdego zęba i tych z tyłu i tych z przodu.

  Podczas rysowania poprosimy dziecko, aby narysowało językiem kółko lub

kreseczki na podniebieniu górnym lub dookoła warg.

 Dmuchanie na talerz z gorącą zupą czy chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie,

żucie pokarmów, a nawet brzydkie wystawianie języka - to też ćwiczenia aparatu

artykulacyjnego.

Z małymi dziećmi ćwiczenia prowadzimy w formie zabawowej. Skuteczną i atrakcyjną formą ćwiczeń aparatu mowy są zabawy fabularyzowane, w czasie których dzieci naśladują za  pomocą warg i języka ruchy zwierząt, odgłosy i różne  codzienne czynności na przykład:

Zamiatanie -  możemy polecić dziecku, aby zamiotło w swojej buzi podłogę.

Mycie okien - można poprosić aby dziecko umieściło czubek języka na zewnętrznej stronie zębów górnych i delikatnymi ruchami okrężnymi pod wargą górną i dolną umyło zęby (okno). Język tak się  porusza, jakby mył okna.

Trzepanie dywanu  -  język wysunięty na zewnątrz bardzo szybko  porusza się do góry i do dołu tak jakby trzepał dywan (może też dotykać w szybkim tempie

wargę górną i dolną).

 

Życzę miłej zabawy !

Katarzyna Jędrusiak - neurologopeda

Krasnoludek w buzi

 

 Wyobraź sobie, że w twojej buzi zamieszkał mały krasnoludek. Tym krasnoludkiem jest twój język.   (Oczywiście   można   zastąpić   postać   krasnoludka   inną   ulubioną   postacią   Twojego dziecka).  Pewnego razu krasnoludek, który mieszka w twojej buzi robił wielkie porządki w swoim domku. Najpierw umył dokładnie ściany (przesuwanie języka w stronę policzków po wewnętrznej   stronie   i   dokładne   ich   umycie   okrężnymi   ruchami)   potem   umył   sufit (przesuwanie  języka   od  zębów   górnych   do  podniebienia   w  kierunku   gardła.   Robimy to zygzakami, ruchami okrężnymi lub jak dziecko chce, ważne jest tylko, aby język był dosyć napięty i  pionowo  ułożony  w  jamie  ustnej). Ponieważ i podłoga była brudna umył ją dokładnie ( opuszczamy język jak najniżej wręcz zawijamy go pod spód i kręcimy nim na różne sposoby, przesuwając również po dolnych dziąsłach). Nasz bohater umył także okna najpierw ich stronę zewnętrzną a potem od środka ( przesuwamy język po zewnętrznej stronie zębów, a potem po wewnętrznej najpierw dolne a potem górne). Potem umył schody (wysuwanie języka na brodę lizanie brody), a następnie wyczyścił komin (dotykanie językiem do   nosa).   Kiedy   krasnoludek   spojrzał   przez   okno   spostrzegł   przechodzącą   sąsiadkę biedronkę, która cichutko bzycząc wracała z łąki. Pomachał do niej  (przesuwanie języka z jednego  kącika  do drugiego -    usta  przy tym ćwiczeniu  powinny być  szeroko otwarte) Zamienili ze sobą kilka słów: hej ,hej, ho, ho, hop, hop, hi, hi, ha, ha (naśladujemy te odgłosy), a następnie pomachali do siebie żegnając się „pa- pa( język wykonuje teraz ruchypionowe jest wysunięty lekko z buzi i bardzo szybko porusza się z góry na dół, dotykając górnej   wargi   i   dolnej   na   zmianę).   Krasnoludek zmęczony usiadł w fotelu, aby chwilęodsapnąć uff,  uff,  uff (naśladujemy te dźwięki). Rozejrzał się dookoła z podziwem  uau, uau, uau, naśladujemy ten okrzyk i na zmianę oblizujemy wargi dookoła zaczynając od góry  ) w ten sposób cały dom Krasnoludka został wysprzątany.Pięknie ćwiczyłeś – Brawo! eraz wyobraź sobie krasnoludka i narysuj go.

 

Katarzyna Jędrusiak - neurologopeda