Program Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej w zakresie edukacji matematycznej;
"Dziecięca Matematyka" łączy intensywny rozwój intelektualny z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz z ćwiczeniem umiejętności matematycznych. Najważniejsze w tej edukacji są osobiste doświadczenia dziecka. To one stanowią budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Program jest w taki sposób opracowany aby umożliwić dziecku sukces w nauce szkolnej minimalizując niepowodzenia podczas procesu uczeniu się matematyki.
Celem "Dziecięcej Matematyki" jest:
- stworzenie dziecku pozytywnych warunków do harmonijnego rozwoju intelektualnego,
- wspieranie rozwoju wszystkich dzieci, czyli tych zdolnych jaki i tych które rozwijają się wolniej,
- kształtowanie u dzieci przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- konstruowanie wiedzy w taki sposób, aby przedszkolak mógł osiągnąć swoim umysłem wiedzę matematyczną oraz ją wykorzystać,
- wychowywanie dzieci w pozytywnym nastawieniu do dorosłych i dzieci, aby dobrze wiodło im się wśród innych.
W przedszkolu edukacja matematyczna metodą E. Gruszczyk- Kolczyńskiej odbywa się poprzez zabawę, atrakcyjne zajęcia oraz w sytuacjach codziennych. Zajęcia są wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i grami. Ważna jest rozmowa z dzieckiem, gdyż sprzyja to rozwojowi jego myślenia.
Program "Dziecięca Matematyka" opiera się na realizacji poniższych obszarów:
- Orientacja przestrzenna i umiejętności społeczne;
- Rytm i rytmiczna organizacja czasu;
- Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania;
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania;
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości;
- Klasyfikacja;
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych jako dalsze doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci;
- Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia;
- Mierzenie płynów i sens mierzenia;
- Intuicja geometryczna, czyli kształtowania pojęć geometrycznych;
- Konstruowanie gier przez dzieci;
- Zapisywanie czynności matematycznych znakami (<,>, =,+,-).
Wymienione obszary należy realizować w podanej kolejności, ponieważ uwzględniają stopnie trudności. Wpływają stymulująco na rozwój intelektualny dziecka, rozwijają zdolności matematyczne i przygotowują do nauki szkolnej.