dane adresowe + BIP

  • Przedszkole nr.9, ul. Pogodna 5, 20-321 Lublin;
  • tel.: 81 744 16 67;
  • e-mail: poczta@p9.lublin.eu;
  • Czynne: 6.00 - 17.00

“Dziecięca matematyka”

Program Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej w zakresie edukacji matematycznej;

"Dziecięca Matematyka" łączy intensywny rozwój intelektualny z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz z ćwiczeniem umiejętności matematycznych. Najważniejsze w tej edukacji są osobiste doświadczenia dziecka. To one stanowią budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Program jest w taki sposób opracowany aby umożliwić dziecku sukces w nauce szkolnej minimalizując niepowodzenia podczas procesu uczeniu się matematyki.

Celem "Dziecięcej Matematyki" jest:

  • stworzenie dziecku pozytywnych warunków do harmonijnego rozwoju intelektualnego,
  • wspieranie rozwoju wszystkich dzieci, czyli tych zdolnych jaki i tych które rozwijają się wolniej,
  • kształtowanie u dzieci przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego,
  • konstruowanie wiedzy w taki sposób, aby przedszkolak mógł osiągnąć swoim umysłem wiedzę matematyczną oraz ją wykorzystać,
  • wychowywanie dzieci w pozytywnym nastawieniu do dorosłych i dzieci, aby dobrze wiodło im się wśród innych.

W przedszkolu edukacja matematyczna metodą E. Gruszczyk- Kolczyńskiej odbywa się poprzez zabawę, atrakcyjne zajęcia oraz w sytuacjach codziennych. Zajęcia są wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i grami. Ważna jest rozmowa z dzieckiem, gdyż sprzyja to rozwojowi jego myślenia.

Program "Dziecięca Matematyka" opiera się na realizacji poniższych obszarów:

  1. Orientacja przestrzenna i umiejętności społeczne;
  2. Rytm i rytmiczna organizacja czasu;
  3. Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania;
  4. Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania;
  5. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości;
  6. Klasyfikacja;
  7. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych jako dalsze doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci;
  8. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia;
  9. Mierzenie płynów i sens mierzenia;
  10. Intuicja geometryczna, czyli kształtowania pojęć geometrycznych;
  11. Konstruowanie gier przez dzieci;
  12. Zapisywanie czynności matematycznych znakami (<,>, =,+,-).

Wymienione obszary należy realizować w podanej kolejności, ponieważ uwzględniają stopnie trudności. Wpływają stymulująco na rozwój intelektualny dziecka, rozwijają zdolności matematyczne i przygotowują do nauki szkolnej.

Comments are closed.